Instytut Nauk Pedagogicznych

Kontaktul. Lwowska 1, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 611 46 68

Biogram Teresy Wróblewskiej

 

Biogram

– była członkinią kilku zespołów badawczych. W latach 1977-1979 uczestniczyła w badaniach pod kierunkiem prof. dra hab. Jana Pawlicy z Uniwersytetu Jagiellońskiego nt. Światopoglądu i postaw wobec religii w środowisku studentów w Toruniu. Następnie w okresie 1979-1981 brała udział w zespole badawczym prof. dra hab. Tadeusza Nowackiego z Warszawy pt. Perspektywy rozwoju kształcenia zawodowego do roku 2000. Uczestniczyła również w pracach zespołu badawczego kierowanego przez prof. dr hab. Jerzego Zakrzewskiego z Akademii Sztabu Generalnego w Warszawie nt. Wychowanie patriotyczno-obronne w oczach młodzieży studenckiej. W latach 1981-1985 razem z prof. dr hab. B. Pleśniarskim realizowała temat badawczy pt. Założone a rzeczywiste funkcje wychowawcze szkół zakładowych (zasadniczych szkół zawodowych) Kwidzyna i Torunia. Współpracowała z instytutami pedagogicznymi uniwersytetów niemieckich w Greifswaldzie i w Kolonii.

– w badaniach naukowych analizowała działalność organizacji oraz szkół różnych szczebli na Pomorzu oraz wychowanie i kształcenie w uniwersytetach Rzeszy, które w czasie II wojny światowej funkcjonowały w Poznaniu, Pradze i Strasburgu. Materiały pozyskiwała z archiwów krajowych (m.in. Warszawa, Gdańsk, Bydgoszcz, Łódź, Poznań) i zagranicznych (m.in. Poczdam, Kolonia, Koblencja, Merseburg, Leuven, Strasburg, Paryż, Oldenburg) (wyjazd za granicę). Wynikami badań dzieliła się w publikacjach oraz wygłaszając referaty podczas konferencji, sympozjów, zjazdów naukowych krajowych i zagranicznych m.in. w Bochum, Koblencji, Leuven, Rostocku, Greifswaldzie, Strasburgu czy Paryżu.

– na kierunku pedagogika prowadziła wykłady i ćwiczenia z zakresu historii wychowania, seminaria magisterskie, a także ćwiczenia z pedagogiki ogólnej, w ramach których omawiała m.in. prądy i kierunki w pedagogice odwołując się do dorobku „Nowego Wychowania” (np. metoda Montessori, plan Daltoński czy pedagogika Celestina Freineta). Powierzono jej również ćwiczenia z pedagogiki ogólnej na kierunkach nauczycielskich (chemia, fizyka i matematyka) (pensum dydaktyczne). Była również organizatorką obozów naukowych studentów pedagogiki UMK (1979 – Kwidzyń, 1981 – Władysławo, 1982 – Piła). Razem z prof. dr hab. Bolesławem Pleśniarskim współpracowała z Centralnym Ośrodkiem Metodycznym Studiów Nauczycielskich przy Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie, kierowanym przez doc. dra hab. Wojciecha Kojsa.

Zaangażowana była w działalność organizacji, towarzystwach naukowych i społeczno-oświatowych tj. Towarzystwo Naukowe w Toruniu, Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, Polskie Towarzystwo Filozoficzne – Oddział w Toruniu, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne – Oddział w Toruniu, Polskie Towarzystwo Pedagogiki Porównawczej i Piotrkowskie Towarzystwo Naukowe, Związek Nauczycielstwa Polskiego. Była również członkinią towarzystw zagranicznych: ISCHE (International Standing Conference for the History of Education), EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction, WCCES (World Council of Comparative Education Societes) oraz Międzynarodowego Towarzystwa Historii Oświaty i Wychowania w Leuven oraz Niemieckiego Towarzystwa Historii Edukacji w Hanowerze. Prowadziła działalność w Towarzystwie Krzewienia Kultury Świeckiej.

Opracowała: dr Dorota Grabowska-Pieńkosz