Instytut Nauk Pedagogicznych

Kontaktul. Lwowska 1, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 611 46 68

Teoretyczny model narzędzia wspomagającego diagnozę i profilaktykę nadmiernego korzystania z urządzeń cyfrowych przez dzieci i młodzież szkolną (uczniów szkoły podstawowej)

Cele:

Projekt ma na celu opracowanie teoretycznego modelu narzędzia wspomagającego diagnozę i profilaktykę nadmiernego korzystania z urządzeń cyfrowych przez dzieci i młodzież szkolną (uczniów szkoły podstawowej). Jest on realizowany w ramach projektu  Akademii Liderów Innowacji realizowanego na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Opracowanie modelu  wymaga realizacji badań naukowych, na podstawie których określone  zostaną szczególne sytuacje, w których rodzice czują się bezradni  wobec zachowań swoich dzieci wynikających z problemu nadużywania
urządzeń cyfrowych (m.in. agresji werbalnej, fizycznej, objawów
diagnostycznych uzależnienia od urządzeń cyfrowych). Badania mają także na celu rozpoznanie i wdrożenie skutecznych  strategii stosowanych przez rodziców. Kolejnym cele badań jest identyfikacja potrzeb terapeutów odnośnie procesu  diagnozy i terapii dzieci z problemem nadmiernego
korzystania z urządzeń cyfrowych oraz wsparcia ich rodziców. Planowane jest opracowanie konkretnych rozwiązań w formie modelu,  pozwalającego na rozpoznawanie i działanie w sytuacjach nadmiernego
korzystania z urządzeń cyfrowych przez dzieci (w tym również sytuacji
agresywnych).

Uczestnicy zespołu badawczego

W projekcie pracuje zespół w składzie: dr hab. Dorota Siemieniecka,  prof. UMK (kierowniczka projektu), dr hab. Wioletta Kwiatkowska,  prof. UMK, dr Małgorzata Skibińska, dr Kamila Majewska (UMK Toruń)

Instytucje partnerskie:

Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy

Prezydent Miasta Torunia, Departament Edukacji

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

Remedis

 

Współpracownicy spoza INP (osoby)

Ekspertka: dr hab. Jolanta Jarczyńska (UKW w Bydgoszczy), dyplomowana psychoterapeutka specjalizująca się w cyberuzależnieniach

 

Źródło finansowania; kwota dofinansowania zewnętrznego 30.000 zł Model opracowywany jest w ramach projektu  Akademii Liderów Innowacji
na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (CPATT). Projekt finansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Projekt Nauka dla Społeczeństwa.

Nr projektu Projekt: CPAiTT / NdS/545779/2022/2022 (5119.00000003)
Budżet: CPAiTT / NdS/545779/2022/2022 (03.01.00003297)

Czas realizacji projektu 03.2023-06.2024 (możliwe przedłużenie trwania projektu)

Produkty/ rezultaty:

– istniejące: narzędzia badawcze

 

– planowane: badania, publikacje i model narzędzia wspomagającego diagnozę i profilaktykę nadmiernego korzystania z urządzeń cyfrowych przez dzieci i młodzież szkolnej (uczniów szkoły podstawowej).

 

Słowa klucze

cyberuzależnienie, uzależnienie od urządzeń cyfrowych, nadmierne używanie urządzeń cyfrowych, model diagnozy terapii i wsparcia, profilaktyka cyberuzależnień, interwencja psychologiczno-pedagogiczna.