Teoretyczny model narzędzia wspomagającego diagnozę i profilaktykę nadmiernego korzystania z urządzeń cyfrowych przez dzieci i młodzież szkolną (uczniów szkoły podstawowej)
Cele:
Projekt ma na celu opracowanie teoretycznego modelu narzędzia wspomagającego diagnozę i profilaktykę nadmiernego korzystania z urządzeń cyfrowych przez dzieci i młodzież szkolną (uczniów szkoły podstawowej). Jest on realizowany w ramach projektu Akademii Liderów Innowacji realizowanego na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Opracowanie modelu wymaga realizacji badań naukowych, na podstawie których określone zostaną szczególne sytuacje, w których rodzice czują się bezradni wobec zachowań swoich dzieci wynikających z problemu nadużywania
urządzeń cyfrowych (m.in. agresji werbalnej, fizycznej, objawów
diagnostycznych uzależnienia od urządzeń cyfrowych). Badania mają także na celu rozpoznanie i wdrożenie skutecznych strategii stosowanych przez rodziców. Kolejnym cele badań jest identyfikacja potrzeb terapeutów odnośnie procesu diagnozy i terapii dzieci z problemem nadmiernego
korzystania z urządzeń cyfrowych oraz wsparcia ich rodziców. Planowane jest opracowanie konkretnych rozwiązań w formie modelu, pozwalającego na rozpoznawanie i działanie w sytuacjach nadmiernego
korzystania z urządzeń cyfrowych przez dzieci (w tym również sytuacji
agresywnych).
Uczestnicy zespołu badawczego
W projekcie pracuje zespół w składzie: dr hab. Dorota Siemieniecka, prof. UMK (kierowniczka projektu), dr hab. Wioletta Kwiatkowska, prof. UMK, dr Małgorzata Skibińska, dr Kamila Majewska (UMK Toruń)
Instytucje partnerskie:
Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy
Prezydent Miasta Torunia, Departament Edukacji
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
Remedis
Współpracownicy spoza INP (osoby)
Ekspertka: dr hab. Jolanta Jarczyńska (UKW w Bydgoszczy), dyplomowana psychoterapeutka specjalizująca się w cyberuzależnieniach
Źródło finansowania; kwota dofinansowania zewnętrznego 30.000 zł Model opracowywany jest w ramach projektu Akademii Liderów Innowacji
na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (CPATT). Projekt finansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – Projekt Nauka dla Społeczeństwa.
Nr projektu Projekt: CPAiTT / NdS/545779/2022/2022 (5119.00000003)
Budżet: CPAiTT / NdS/545779/2022/2022 (03.01.00003297)
Czas realizacji projektu 03.2023-06.2024 (możliwe przedłużenie trwania projektu)
Produkty/ rezultaty:
– istniejące: narzędzia badawcze
– planowane: badania, publikacje i model narzędzia wspomagającego diagnozę i profilaktykę nadmiernego korzystania z urządzeń cyfrowych przez dzieci i młodzież szkolnej (uczniów szkoły podstawowej).
Słowa klucze
cyberuzależnienie, uzależnienie od urządzeń cyfrowych, nadmierne używanie urządzeń cyfrowych, model diagnozy terapii i wsparcia, profilaktyka cyberuzależnień, interwencja psychologiczno-pedagogiczna.