Duchowość w med. – program kształcenia studentów kierunków medycznych
Dr Małgorzata Fopka-Kowlczyk Rola :
– współtworzenie programu kształcenia
– badania w celu utworzenia skali
– badania pre i post test wśród studentów biorących udział w projekcie, odpowiedzialność za platformę i przeprowadzenie badań
– analiza wyników badań i obliczenia statystyczne, opracowanie i interpretacja wyników
– praca nad artykułami
Cele
– opracowanie curriculum do kształcenia studentów CM UMK w zakresie troski duchowej i współczucia dla innych
– ewaluacja wprowadzonego programu w każdej edycji programu (4 edycje)
– skonstruowanie i standaryzacja narzędzia w celu dokonania ewaluacji w każdej edycji kształcenia
Uczestnicy i lider
– prof. dr hab. M. Krajnik (CM UMK)
Uczestnicy/współtwórcy projektu:
-M. Fopka-Kowalczyk
– P. Larkin – Palliative and Supportive Care
Service, Chair of Palliative Care Nursing, Lausanne University Hospital and University of Lausanne,
Lausanne, Switzerland,
– R. Groves – Sacred Art of Living Center, Bend, OR, United States
Uczestnicy przy konstrukcji narzędzia SpSup Scale:
– prof. E. Jassem (UM, Gdańsk)
Instytucje partnerskie
-CM UMK
-INP UMK
– Sacred Art of Living Center, Bend, OR, United States
– Palliative and Supportive Care
Service, Chair of Palliative Care Nursing, Lausanne University Hospital and University of Lausanne,
Lausanne, Switzerland
Źródła finans.
Zakład Opieki Paliatywnej CM UMK
Nr projektu (jeśli jest)
grant nr WN949 (grant wewnętrzny UMK)
Czas realizacji projektu
2018-2026
Produkty/rezultaty
1. pierwszy w Polsce program nauczania wprowadzony jako moduł pt. Duchowość w medycynie – realizowany od 2018 roku na kierunku lekarskim i pielęgniarskim w CM UMK
Publikacja: – M. Fopka-Kowalczyk, R. Groves, P. Larkin, M. Krajnik (2022). A training programme for medical students in providing spiritual care to people with advanced diseases and their loved ones : a case study from the Collegium Medicum in Bydgoszcz, Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland. Frontiers in Cardiovascular Medicine, 9, 1-8, doi:10.3389/fcvm.2022.909959.
– M. Krajnik, & M. Fopka-Kowalczyk (2024). Nauczanie opieki duchowej studentów kierunku lekarskiego : casus pierwszego w Polsce programu wdrożonego przez Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Medycyna Praktyczna, 3(397), e131-e137.
2. Walidacja i standaryzacja narzędzia badawczego Spiritual Supporter Scale
Publikacje: M. Fopka-Kowalczyk, M. Best, M. Krajnik (2023). The Spiritual Supporter Scale as a new tool for assessing spiritual care competencies in professionals : design, validation, and psychometric evaluation. Journal of Religion and Health, 62, 3, 2081-2111, doi: 10.1007/s10943-022-01608-3.
3. Ewaluacja – oszacowanie pomiarów z badań pre i post test
Publikacje w przygotowaniu – zaplanowano:
1 artykuł wskazujący wyniki dotyczące edycji 1 programu (4 lata edukacji)
2.artykuł porównawczy 4 edycji programu (cyklu 4 letniego, 2-letnich oraz jednorocznych kształcenia)