Badaczki toruńskiej pedagogiki
Cele :
Celami naukowymi projektu są:
- Rozpoznanie wkładu naukowego, dydaktycznego i organizacyjnego kobiet związanych z toruńską pedagogiką w rozwój dyscypliny i toruńskiej pedagogiki;
- Rozpoznanie dynamiki i specyfiki karier zawodowych i naukowych kobiet zatrudnionych na toruńskiej pedagogice w latach 1945-2023.
Celem społecznym projektu jest przywrócenie pamięci o naukowczyniach, badaczkach, nauczycielkach akademickich, działaczkach oświatowych i społecznych związanych z toruńską pedagogiką od 1945 roku, czyli od początku istnienia Uniwersytetu, po czasy obecne oraz upowszechnianie wiedzy na temat ich życia i działalności naukowej, dydaktycznej, organizacyjnej i innej. Chcemy, by badaczki związane z toruńską pedagogiką były widzialne w przestrzeni naszego Instytutu, a pamięć o nich, ich pracy, zaangażowaniu i dokonaniach była żywa.
Uczestniczki zespołu badawczego:
Violetta Kopińska (koordynatorka projektu)
Beata Borowska-Beszta
Dagna Dejna
Dorota Grabowska-Pieńkosz
Wioletta Kwiatkowska
Danuta Mackojć
Kinga Majchrzak-Ptak
Dorota Siemieniecka
Hanna Solarczyk-Szwec
Natalia Stek-Łopatka
Izabela Symonowicz-Jabłońska
Katarzyna Wasilewska-Ostrowska
Produkty/ rezultaty:
– istniejące:
- Podstrona internetowa: Badaczki toruńskiej pedagogiki, upowszechniająca wyniki dotychczasowych analiz biografii wybranych badaczek oraz struktury zatrudnienia kobiet i mężczyzn na toruńskiej pedagogice od 1945;
– planowane
- Wydanie monografii naukowej i artykułów dokumentujących dotychczas przeprowadzone analizy;
- Kontynuacja badań, zgodnie z celami naukowymi projektu;
- Popularyzacja wyników badań: dalsze rozwijanie strony, podejmowanie innych działań upowszechniających wyniki analiz (m.in. kampanie w mediach społecznościowych, konferencje, tworzenie miejsc pamięci, organizacja wystaw; konkursy na prace dyplomowe; włączanie dokonań naukowych kobiet związanych z toruńską pedagogiką do programów poszczególnych przedmiotów)
Słowa klucze: kobiety; nauka; uniwersytet, feminizm, pedagogika, szkolnictwo wyższe, herstoria, women studies