Działania na rzecz środowiska nauczycielskiego
Projekty szkoleń nauczycieli realizowane przez Zakład Technologii Kształcenia
Dwa pierwsze projekty szkoleń dla nauczycieli w ramach inicjatyw na rzecz upowszechniania Internetu były realizowane wspólnie przez trzy podmioty: Zakład Technologii Kształcenia IP UMK w Toruniu, OSI CompuTrain oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej. Pracami kierowali:
– prof. dr hab. Bronisław Siemieniecki – Kierownik Zakładu Technologii Kształcenia IP, UMK w Toruniu
– mgr Mieczysław Łais – prezes OSI CompuTrain i mgr Anna Zawiła – wiceprezes OSI CompuTrain,
– mgr Jerzy Dałek – Kierownik Departamentu Informatyki MEN i mgr Krzysztof J. Święcicki z Departamentu Informatyki MEN
Projekt szkoleń nauczycieli w ramach inicjatyw na rzecz upowszechniania Internetu w polskiej szkole w latach 1997-2000
Założenia i realizacja projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczącego szkoleń nauczycieli w ramach programu: Pracownia internetowa w każdej gminie, realizowany był w ośrodku szkoleniowym utworzonym w Instytucie Pedagogiki UMK w Toruniu na przełomie 1996-1997 roku przez Zakład Technologii Kształcenia.
Projekt realizowany był w trzech etapach oznaczonych literami A, B, C. Każdy z kursów realizowany był w 40-to godzinnym bloku w ciągu pięciodniowego cyklu w oderwaniu od miejsca pracy i poza miejscem zamieszkania. Ośrodek zapewniał zakwaterowanie i wyżywienie.
Pierwszy etap (A) miał charakter szkoleń podstawowych, związany był z nauką obsługi sprzętu. Program obejmował podstawy pracy z systemem operacyjnym Windows, edytorem tekstu oraz arkuszem kalkulacyjnym i tworzeniem nauczycielskiej bazy informacyjnej. Ogółem przeszkolono 120 nauczycieli na 5 –ciu kursach.
Drugi etap (B) obejmował podstawy wykorzystania internetu, tj.:
- posługiwanie się narzędziami informatycznymi umożliwiającymi korzystanie z sieci internet;
- wyszukiwanie z zasobów sieci potrzebnych informacji;
- przygotowanie projektów lekcji uwzględniających wykorzystanie przez uczniów informacji pozyskanych z zasobów sieci.
W szkoleniach uczestniczyło ponad 300 nauczycieli na 20-tu kursach.
Etap trzeci (C) obejmował podstawy dydaktyczne wykorzystania narzędzi IT, tj.:
- zastosowanie IT w nauczaniu różnych przedmiotów humanistycznych w szkole podstawowej oraz nauczaniu początkowym;
- wykorzystanie programów użytkowych i pakietów zintegrowanych w procesie nauczania.
Ogółem w kursach C uczestniczyło 420 nauczycieli.
W ramach powyższych szkoleń realizowane były m.in. kursy:
- Komputerowe warsztaty przedmiotowo-metodyczne dla nauczycieli nauczania początkowego:
- Multimedia w placówkach opiekuńczo – wychowawczych;
- Multimedia w praktyce rewalidacyjnej;
- Multimedia w rewalidacji dzieci niepełnosprawnych;
- Multimedia w szkolnictwie specjalnym;
- Metodyka wykorzystania komputerów w nauczaniu początkowym;
- Multimedia w pracy z dziećmi mającymi trudności w nauce pisania i czytania;
- Rewalidacja logopedyczna z udziałem komputera;
- Grafika komputerowa w nauczaniu wczesnoszkolnym.
- Specjalistyczne kursy informatyczne dla nauczycieli różnych przedmiotów:
- Multimedia w procesie edukacyjnym w szkole podstawowej;
- Metodyka technologii informacji w szkole;
- Narzędzia graficzne pakietu Micrografix w zastosowaniach edukacyjnych dla nauczycieli szkół średnich;
- Pakiet Windows Draw 4.0 w praktyce szkolnej nauczycieli szkół podstawowych;
- Pakiet Windows Draw 4.0 w praktyce szkolnej nauczycieli szkół średnich;
- Edukacyjne zastosowania programów Designer, ABC Flow Charter, Charisma w procesie nauczania dla nauczycieli szkół podstawowych;
- Edukacyjne zastosowania programów Designer, ABC Flow Charter, Charisma w procesie nauczania dla nauczycieli szkół średnich;
- Pakiet zintegrowany ABC Graphic Suite w praktyce edukacyjnej szkoły podstawowej;
- Program Charisma – narzędzie do budowy interakcyjnej, multimedialnej prezentacji dydaktycznej w szkole średniej;
- Program Charisma – narzędzie do budowy interakcyjnej, multimedialnej prezentacji dydaktycznej w szkole podstawowej;
- Pakiet zintegrowany ABC Graphic Suite w praktyce edukacyjnej szkoły średniej.
Projekt szkoleń nauczycieli w ramach inicjatyw na rzecz upowszechniania Internetu w polskiej szkole w latach 2001 – 2004
Założenia i realizacja projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczącego szkoleń nauczycieli w ramach programu: Pracownia internetowa w każdym gimnazjum, realizowanego w ośrodku szkoleniowym w Toruniu, utworzonym przez Zakład Technologii Kształcenia IP UMK w latach 2001-2004.
Projekt realizowany był w dwóch etapach oznaczonych literami B, C ze zmienionym programem. Każdy z kursów realizowany był w 40-to godzinnym bloku w ciągu pięciodniowego cyklu w oderwaniu od miejsca pracy i poza miejscem zamieszkania. Ośrodek zapewniał zakwaterowanie i wyżywienie. Nowością było szkolenie nauczycieli szkół gimnazjalnych kształcących dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kursy dotyczyły:
- przygotowania nauczycieli do wykorzystania narzędzi IT w pracy z osobami niepełnosprawnymi i z różnego typu deficytami;
- przygotowanie nauczycieli do wykorzystania IT w komputerowej diagnostyce i terapii pedagogicznej.
W trakcie kursów szkolono nauczycieli do wykorzystania multimediów w:
- przygotowaniu się do lekcji;
- realizacji zajęć dydaktycznych wspomaganych komputerowo;
- diagnozowaniu i kontrolowaniu postępów rozwojowych uczniów;
- realizacji zajęć reedukacyjnych i korekcyjno – wyrównawczych;
- wzbogacaniu formy pozalekcyjnej pracy ucznia.
W roku 2003 realizowane były kursy typu M i K. Szkolenia typu M obejmowały wykorzystanie technologii informacyjnej i edukacji medialnej w praktyce szkolnej. Z kolei kurs typu K dotyczył wdrażania technologii informacyjnej i możliwości jej wykorzystania w usprawnianiu zarządzania szkołą oraz kreowania jej wizerunku.
Ogółem w latach 2001-2003 w kursach uczestniczyło ponad 460 nauczycieli.
Projekt Intel – Nauczanie ku Przyszłości
Projekt Nauczanie ku Przyszłości miał charakter międzynarodowy. Finansowany był przez Intel i Microsoft. Wcześniej był przeprowadzony w USA, Anglii i Niemczech.
Zakład Technologii Kształcenia Instytutu Pedagogiki UMK i Zakład Komputerowej Dydaktyki Chemii Wydziału Chemii UAM w Poznaniu podjęły się wspólnie przeszkolenia studentów kierunków nauczycielskich. Projekt miał charakter eksperymentu, którego celem było określenie na ile program Nauczania ku Przyszłości jest skuteczny. W projekcie realizowanym w ośrodku szkoleniowym w Toruniu uczestniczyło 150 studentów.
Projekt adresowany był do nauczycieli i studentów kierunków nauczycielskich, którzy interesują się wprowadzeniem nowoczesnych metod i środków nauczania do swojej pracy w oparciu o wykorzystanie najnowocześniejszych technologii informacyjnych.
Głównym celem tej inicjatywy było przygotowanie jak największej liczby nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno – komunikacyjnych w nauczaniu różnych przedmiotów i w pracy własnej.
Studium Podyplomowe „Metody komputerowe pedagogiki szkolnej”
W 1994 r. powołane zostało studium podyplomowe o takiej samej nazwie jak specjalizacja na kierunku pedagogika – „Metody komputerowe pedagogiki szkolnej”. Było to unikalne w skali europejskiej i pierwsze w Polsce studium przygotowujące pedagogów oraz nauczycieli nauczania początkowego do efektywnego wykorzystania osiągnięć technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, w diagnostyce i terapii pedagogicznej oraz zarządzaniu szkołą i monitoringu dydaktycznym. Program studium opracował, a następnie kierował nim do 1996 r. Profesor Bronisław Siemieniecki.
___
Podyplomowe Studium „Technologia Informacyjna w Edukacji Niestacjonarnej”
W Zakładzie Technologii Kształcenia UMK w Toruniu w 2001 roku realizowane były studia podyplomowe dla nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej w edukacji niestacjonarnej.
Studia przeznaczone były dla nauczycieli szkół podstawowych po studiach magisterskich lub licencjackich dowolnego kierunku.
Ich celem było:
Przygotowanie liderów do prowadzenia szkół wirtualnych i wirtualnych punktów konsultacyjnych dla nauczycieli posiadających przygotowanie podstawowe z zakresu technologii informacyjnej.
Tematyka:
- Elementy programowania.
- Usługi sieci Internet w zastosowaniach edukacyjnych.
- Multimedia strumieniowe w procesie edukacji.
- Serwery edukacyjne w procesie nauczania.
- Uczenie się wybranych języków programowania.
- Metodyka kształcenia TI w szkole podstawowej.
- Edukacja dorosłych z elementami metodyki kształcenia na odległość.
- Elementy aktualnego prawa oświatowego.
- Planowanie pracy z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych
Uzyskane kompetencje i kwalifikacje:
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć z elementów informatyki lub innych tego typu przedmiotów. Umiejętność programowania multimedialnego oraz tworzenie prezentacji hipermedialnych. Znajomość elementów grafifi komputerowej i jej wykorzystanie w edukacji. Znajomość pracy w sieci i sposobów tworzenia dokumentów HTML. Kwalifikacje do przygotowywania kolejnych nauczycieli do stosowania TI w nauczaniu, powszechne szkolenie nauczycieli z zakresu TI.
Kierownik studiów: dr Aleksandra Skarbińska
___
Studia podyplomowe dla nauczycieli w zakresie edukacji czytelniczej i medialnej
W Katedrze Dydaktyki i Mediów w Edukacji Wydziału Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu w 2008 roku realizowane były studia podyplomowe dla nauczycieli w zakresie edukacji czytelniczej i medialnej.
Ich celem było:
- przygotowanie nauczycieli do właściwego i efektywnego korzystania z mediów w kształceniu i wychowaniu,
- przygotowanie do krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz sprawnego posługiwania się mediami jako narzędziami działalności intelektualnej,
- zapoznanie słuchaczy ze złożonością przekazu medialnego i jego konsekwencjami dla procesu nauczania – uczenia się.
Studia przeznaczone były dla absolwentów różnych kierunków szkół wyższych, którzy pracują w szkołach i pragną zdobyć kwalifikacje do prowadzenia edukacji czytelniczej i medialnej. Adresowane były przede wszystkim do nauczycieli bibliotekarzy, polonistów, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, nauczycieli technologii informacyjnej i informatyki. Warto podkreślić, że część zajęć było realizowanych w formie e-learning. Słuchacze pozytywnie ocenili jakość prowadzonych zajęć dydaktycznych oraz zaplecze organizacyjne. Pomyślnie studia ukończyły 62 osoby.
Kierownik studiów: dr Wioletta Kwiatkowska