prof. dr hab. Bronisław Siemieniecki
Przegląd wybranych badań:
I. Projekt: Dydaktyka w dobie komputerów – czas realizacji: 2016-2019
Celem badań jest stworzenie zarysu konstruktywistyczno – kognitywistycznej teorii kształcenia, która będzie wykorzystana we współczesnej dydaktyce. Opracowanie podstaw teoretycznych współczesnej dydaktyki z perspektywy kognitywistycznej teorii kształcenia oraz teorii nowych mediów.
Część wyników badań została opublikowana w:
- Monografie:
- Siemieniecki B., Crossing Borders: An Exploration of Educational Technology in Poland and the U.S. Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2016 współautorzy: Siemieniecka D., K. Rice, Ph. Kelly),
- Siemieniecki B., Knowledge, ICT and education – a variety of perspectives, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016, (współautorzy: Bratland E., Siemieniecka D.)
- Rozdziały w monografiach:
- Siemieniecki B., The horizons of cognitive Pedagogy. Education confronted with new technologies in culture, information and communication, [w:] P. Crispiani, S. Pellegrini (red.), Le vie della pedagogia. Tra linguaggi, ambiente e tecnologie, eum edizioni universita di macerata 2016, s. 27-44 (współautor D. Siemieniecka).
- Siemieniecki B., Education confronted with new technologies in culture, information and communication [w:] D. Siemieniecka (red.), New Technologies in Education and Communication, Wydawnictwo UMK, Toruń 2016, s. 21-35.
II. Projekt: Spojrzenie na agresję z perspektywy teorii kognitywistycznej oraz pedagogiki medialnej – czas realizacji 2016-2018.
Celem badań jest rozszerzenie perspektywy teoretycznej dla zjawiska agresji.
Wyniki badań zostały opublikowane w:
- Rozdział w monografii:
- Siemieniecki B., Wartości wobec zmian technologicznych współczesnego świata, w: red. Jan Grzesiak Innowacje i ewaluacja w edukacji. Wartości i wartościowanie w procesach edukacyjnych, Wydawnictwo UAM, Ślesin 2017.
- Artykuł:
- Social factors determining 5 – 6 year-old children’s absorption of aggressive behavioural patterns from television programs (współautor H. Kubiak), w: Cognitive Science – New Media – Education 2017, nr 2, (pismo on-line)
W ramach programu badawczego zrealizowano pracę doktorską:
– Czynniki społeczne warunkujące przejmowanie agresywnych zachowań z programów telewizyjnych przez dzieci 5-6-letnie – dr Hanna Kubiak – 2016.
III. Projekt: Knowledge, ICT and education – a critical perspective – czas realizacji 2015-2016
Celem projektu jest przedstawienie krytycznego spojrzenia na wiedzę i technologię informacyjno-komunikacyjną w edukacji. Wiedza staje się kluczowym zagadnieniem podejmowanym w reformach edukacji. Wprowadzenie ICT do szkół przyczyniło się do powstania koncepcji, w której wiedza wydaje się być równoważna informacjom i umiejętnościom. Wyniki analiz i badań zostały zaprezentowane w książce:
- Bratland, D. Siemieniecka, B. Siemieniecki, Knowledge, ICT and Education A Variety of Perspectives. Wydaw. Adam Marszałek Toruń 2016 książka finansowana przez Nesna University College (Norwegia).
IV. Projekt: Technologie edukacyjne w perspektywie kognitywistycznej w tym neurodydaktycznej i neurowychowania – czas realizacji 2011-2015
Celem badań było stworzenie zarysu teoretycznego w obszarze nowych technologii edukacyjnych widzianych z perspektywy kognitywistyki a szczególnie neurodydaktyki i neurowychowania.
Przeprowadzona została analiza dotychczasowych koncepcji teoretycznych. Następnie uzyskane wyniki posłużyły do stworzenia podstawowych ram teoretycznych. Zostały one zaprezentowana w czterech publikacjach w języku angielskim we Włoszech, Norwegii i w Polsce.
W ramach projektu 25. 03. 2014 r. odbyło się polsko – włoskie seminarium nt.:
Dydaktyka Kognitywistyczna http://www.pedagogika.umk.pl/index.php/pl/dla-studentow/informacjebiezace/1315-dydaktyka-kognitywistyczna.
Uzyskane wyniki mają duże znaczenie teoretyczne i praktyczne dla rozwoju neurodydaktyki i neurowychowania.
Wyniki badań zostały opublikowane w:
Monografie:
- Introduzione alla pedagogia cognitiva, Wydaw. Armando Editore (January 1, 2012) Włochy 2012,
- Introduksjon til kognitiv pedagogikk, arktisk Forlag Tromso 2013, Norwegia.
- Pedagogika kognitywistyczna, Studium teoretyczne, Impuls, Kraków 2013.
V. Projekt: Umiejętności informacyjne uczniów szkół średnich a stopień ich zaangażowania na forach społecznościowych – czas realizacji 2011 – 2016
Celem było zbadanie zależności pomiędzy poziomem opanowania umiejętności informacyjnych uczniów szkół średnich a poziomem ich aktywności w serwisach społecznościowych.
W badaniach uczestniczyli uczniowie szkół średnich. W ramach projektu odbyła się międzynarodowa konferencja oraz seminarium naukowe: International Seminar Media in Contemporary Didactics (23 października 2014)
Efektem tych prac były następujące publikacje:
- Cyberprzestrzeń a edukacja, red. T. Lewowicki, B. Siemieniecki, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydaw. A. Marszałek, Toruń 2012.
- Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, red. B. Siemieniecki, Wydaw. Naukowe UMK, Toruń 2012.
- Nowe media w eduakcji, red. T. Lewowicki, B. Siemieniecki, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydaw. A. Marszałek, Toruń 2012.
Rozdziały w monografiach:
- Media in Contemporary Life of Man – Outline of Problems w: E. Bratland, D. Siemieniecka (red.), Young People’s Digital Everyday Life and Education, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012, s. 7-14- książka finansowana przez Nesna University College (Norwegia).
- Rzeczywistość wirtualna a edukacja, w: Cyberprzestrzeń a edukacja, red. T. Lewowicki, B. Siemieniecki, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydaw. A. Marszałek, Toruń 2012, s. 11-31.
- Media a patologie we współczesnym świecie, w: Wychowanie do wartości w świecie cyberkultury, red. B. Bilicka, Scripra Theologica Thoruniensia, UMK 2012, s. 15-40.
- Biologiczne mechanizmy odbioru informacji a pedagogika, Kognitywistyka i media w edukacji, 2012, nr 1
- Edukacja medialna jednym z podstawowych filarów współczesnego kształcenia, w: Jabłonowski M., Jakubowska U., Kuźmina D., Tobera M., 350 lat prasy polskiej.
W ramach projektu zrealizowano prace doktorskie:
– Rola blogów w internetowej komunikacji młodzieży gimnazjalnej – dr Katarzyna Grabianowska – 2011rok
– Efektywność dydaktyczna zastosowania interaktywnych narzędzi technologii informacyjnej w procesie nauczania wczesnoszkolnego – dr Kamila Majewska – 2013 rok
– Przekaz wartości na forach tematycznych – dr Katarzyna Olędzka – 2014 rok
Ze względu na złożoność podejmowanych problemów przeprowadzone zostały analizy dorobku czterech teoretyków polskich, które opublikowano w:
– Teoretyczne koncepcje Profesora Tadeusza Lewowickiego w pedagogice – zarys problemów, red. B. Siemieniecki, Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wydaw. Naukowe UMK, Toruń 2012
– Pedagogika medialna w myśli teoretycznej Wacława Strykowskiego, w: red. W. Skrzydlewski, S. Dylak, Media, Edukacja, Kultura, W strone edukacji medialnej, Wydawnictwo Urz, Poznań – Rzeszów 2012.
– Z myśli pedagogicznej Profesora Kazimierza Denka, w: J. Grzesiak, A. Karpińska, J. Mastalski, Edukacja, oczekiwania a rzeczywistość, Wydaw. UAM, Kalisz 2012
– Pomiar i ocena w myśli teoretycznej Jana Grzesiaka, w: K. Denek, L. Pawelski, B. Urbanek, K. Wenta, W obliczu ewaluacji i innowacji, Wydaw. UAM, Kalisz – Szczecinek 2012.
VI. Projekt: Kognitywistyczne problemy języka w świecie zdominowanym mediami – czas 2009 – 2011
Celem było ukazanie kognitywistycznych problemów związanych z edukacyjnymi kontekstami języka w erze mediów.
Efekty projektu opublikowano w:
- Kognitywistyczne problemy języka, w: D. Siemieniecka, B. Siemieniecki, H. Nilsen, E. Bratland, Język nowej komunikacji, Wydaw. Naukowe UMK, Toruń 2010
- Kognitive sprakproblemer, w: D. Siemieniecka, B. Siemieniecki, H. Nilsen, E. Bratland, Sprak i medier, Naukowe UMK, Toruń 2010
- Pedagogika kognitywistyczna głównym nurtem czy poboczem nauk o edukacji? W: red. P. Błajet, Ciało Edukacja Umysł, Wydaw. Uczelniane WSG, Bydgoszcz 2010.
- Odbiór informacji a działanie w internecie, red. J. Morbitzer, Człowiek Media Edukacja, Wydawca Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych UP Kraków 2010, 258-261.
- Pedagogika medialna – następca edukacji medialnej? W: red. M. Sokołowski, Edukacja medialna, Wydaw. WSP TWP, Warszawa 2010, s. 63-69.
- Tradycja technologii edukacyjnej – subiektywny szkic dziejów TE do początków XXI (współautor T. Lewowicki), w: Technologie edukacyjne – tradycja, współczesność, przewidywana przyszłość, t. I, T. Lewowicki, B. Siemieniecki, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydaw. A. Marszałek, Toruń 2011, s. 7-32.
- Systemowa koncepcja antropologii pedagogicznej Romana Schulza, Przegląd Badań Edukacyjnych, 2011, nr 1 (12).
- Media w przemianach kulturowych – odniesienia edukacyjne, red. D. Ilczuk, S. Ratajski, Edukacja poprzez kulturę. Kreatywność i innowacyjność, Wydaw. Polski Komitet ds. UNESCO, Warszawa 2011, s. 223-233.